Rutin innan ridpass

När jag sadlat Solvind och satt på all annat utrustning som behövs för att rida brukar jag oftast skritta fram i paddocken, men händer även ibland att jag skrittar fram ute på vägen för att skifta underlag och miljö. Brukar skritta fram i ca 5-10 innan jag börjar plocka upp henne och jobbar med henne, börjar med en lägre form men jobbar mig sedan uppåt. Rider mycket på böjt spår, serpentiner och volter för att göra henne mjuk i kroppen. 
 
Efter att jag känner att hon är med mig börjar jag trava henne, även då på mycket börjt spår och mycket övergångar och tempoväxlingar för att kontrollera att hon är på samma sida som mig. Vissa dagar tar det längre tid medan andra dagar är hon sammarbetsvillig från första start. När vi travat en stund i båda varven och det går bra går jag över till galoppen, även där på mycket volter och tempväxlingar. I galoppen drar hon gärna iväg så där behöver man jobba mycket mer med henne, men när man knäckt nöten är hon jätte fin att rida.
 
Om jag hoppar så gör jag allt som står ovan innan jag ens börjar tänka på att hoppa, då börjar jag alltid med ett lägre hinder som uppvärmning. Hoppar det någon gång i varje varv innan jag ger mig på högre hinder om det är målet under ridpasset. 
 
Efter jag ridit låter jag henne trava på lång tygel i låg form en stund och skrittar sedan av i 5-10 min, när jag skrittar av rider jag nästan alltid ut på vägen. Lite beroende på väder och hennes humör.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0