Utvärdering: Spånpellets

Nu har jag haft spånpellets i snart 1 vecka. Tänkte berätta lite om vad jag tycker om det än så länge.
 
Jag märker att Solvind är väldigt mycket grisigare med detta men hört att det tar ett tag för hästarna att vänja sig vi det underlaget. Så får avvakta. 
Om man jämför med kutterspån så är detta väldigt lättmockat då det ramlar igenom grepen utan att man måste skaka speciellt mycket. Dock tycket jag det var lite tungt i början då de kunde packa sig på några ställen i boxen, men de kanske bara var i början för nu känner jag inte av det något speciellt.
 
Det leverar ju i pellets som man får blötlägga så att de sväller. När jag hällde på vatten så svällde inte alla upp helt 100 men efter några dagar märkte jag att Solvind trampade sönder de ganska snabbt.
Jag har hört att det optimala är att blanda kutterspån med spånpellets för att få en mer fluffig känsla då spånpelletsen inte har den fluffiga känslan som kutterspån kan ha.
 
Spånpellets är ju något dyrare än kutterspån men i det långa loppet blir det billigare då det räcker längre eftersom det inte följer med lika mycket i grepen när man mockar. 
Det är även mycket lättare att transportera och förvara då de tar mindre plats. 
 
Men än så länge är jag nöjd med detta. Dock är Solvind grisig just nu men hoppas det blir bättre annars kommer jag nog byta tillbaka till kutterspån.
 
 Bild lånad från http://stannumspellets.com/ där jag köpte mina säckar


Kommentarer
Susanne Däumichen

Hej, roligt att du testar vår pellets!
Säckar m spånpellets väger 16kg.
Kutterspånsbalar väger 25kg.

Här finns lite samlad info om hur jag gör när jag använder pellets från MP Transport AB, Gråbo; https://www.facebook.com/pellets.mp.transport/photos/pb.491705357514837.-2207520000.1425388545./491706160848090/?type=3&theater

2015-03-03 @ 14:17:17


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0