Att bli Bagare & Konditor i Göteborg

Som de flesta säkert redan vet går jag tredje året på Ester Mosessons Gymnasium i Göteborg. 
Skolan ligger på Hisingen/Lindholmen. Jag utbildar mig till Bagare och Konditor, jag är färdig med min utbildning den 4 Juni då jag tar studenten. Självklart man läsa vidare och ta olika kurser osv. Man blir aldrig helt fullärd.
 
På Ester Mosessons finns möjlighet att utbilda sig till Kock/Servitör, Styckare/Charkare eller Bagare/Konditor. Jag valde Bagare/Konditor linjen då det intresserade mig mest, kanske för att jag är ett sådant extremt kakmonster. Första året fick man testa på allt för att sedan välja vilken utbildning som passade en bäst i 2an. 
Allt som görs i skolan säljs i de Salutorget på skolan eller serveras i de 2 resturangerna på skolan, Allt sköts av elever med viss hjälp från lärarna såklart.
 
Upplägget på schemat ser annorlunda ut till person och år då man har olika kurser osv.
Just denna terminen har jag 4 praktiska dagar.
Måndag: Teori 8-11:15
Tisdag: Konditorispec: 8-15:00
Onsdag: Konditorispec 8-14:15
Torsdag: Choklad 14-20:15
Fredag: Konditori: 8-13:50
 
Helt okej schema då dagarna går snabbt.
 
Kan ärligt säga att de flesta lärarna är bra men så finns de vissa som inte är bra enligt mig, nämner inga namn...
 
Under de snart 3 åren jag gått där tycker jag att tredje året är roligast då vi har roligast kurser just nu.
Förra terminen hade vi Bagerispec som jag hade valt till som extra, även konditorispec som jag har denna terminen. Sedan har vi bageri, konditori, Choklad och konfektyr. Men även teoretiska lektioner, i 1an var det mer teori men så är det nog på de flesta linjerna med praktiska lektioner.
 
Jag kan med handen säga att jag är nöjd över mitt gymnasieval, har lärt mig otroligt mycket. har alltid tyckt det varit tråkigt med teoretiska ämnen då jag har för dåligt tålamod att bara sitta och stirra ner i en bok. Därför har en linje som denna varit perfekt för mig!
 
 
 


Kommentarer
Anonym

(jag som kommenterade förut) såg ditt inlägg nu och ser att du inte valde lärling, men vet du om det var många som valde lärling inom bageri/konditori eller vanlig utbildning? Jag är inte säker på vilken utbildning jag vill välja. Men de lektioner du nämnde, får man lära sig det i skolan och sen ha praktikveckor? Hur ser lektionerna ut ungefär och är det svårt? Hur många är i din klass ung?

Nu ska jag inte fråga mer hah, men skulle va så tacksam för svar :)

Svar: Du får väldigt gärna mejla dina frågor så kan jag besvara dom lite lättare. [email protected] :)
Emma

2015-08-03 @ 18:02:41


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0