Dagens Ridpass: Dressyr och Uteritt 22/5 2013

 
Hurtiga Emma var namnet!
 
Idag var jag ute i stallet vid 7 och släppte ut de andra hästarna innan jag fixade i ordning Solvind för dagens ridpass.
 
När vi kom ner till paddocken så slutade det precis regna. Jag kopplade in hörlurarna och skrittade fram på böjt spår, så som serpentiner och volter just för att hon skulle bli mjuk och följsam i båda sidorna.
 
Efter det travade jag väldigt mycket i båda varven med överdrivna övergångar för att hon skulle vakna till lite. Tyvärr var hon fortfarande ganska stel i vänster så jag ställde henne innåt på långsidorna i två varv och efter det blev hon jätte mjuk och mysig att rida. 
 
Dagens ridpass gick mycket ut på övergångar och att hon skulle orka hålla ihop sig i övergångarna. Det är ofta hon slarvar när vi ska arbeta med det men idag var hon super duktig på det.
Hon fick även till ett perfekt galoppbyte, dock fick vi bara till ett men det är alltid något. Tyvärr var det kanske inte så graciöst som jag hade hoppats men hon var duktig ändå.
 
I galoppen red jag mycket på volt och att hon skulle korta galoppen, det har hon lite svårt för men det kommer väl antar jag.
 
Efter att jag hade ridit en svettig Solvind i paddocken i ca 30 min red jag ut på vägen till galoppbackarna. Eftersom hon reda var uppvärmd kunde jag trava nästan hela vägen dit. 
Eftersom hon hade varit så duktig i paddocken fick hon galoppera hur fort hon ville uppför backarna. Även om hon drar på som en galning uppför så lyssnar hon ändå super bra när jag vill att hon ska sakta av.
 
Imorgon blir det ingen ridning för min del, jag ska åka och klippa mig efter skolan och göra slingor så det kommer att ta några timmar. Alltså kommer jag komma hem sent så hon får en liten vilodag.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0