Varför just ridning?

Det händer ibland att mina vänner frågar mig varför jag just håller på med ridningen och inte typ fotboll eller innebandy.
 
I detta inlägget hade jag tänkt ge er svar på den frågan som jag fått besvara så många gånger.
 
Jag tror den största anledningen är för att det är så roligt och spännande, man vet aldrig vad som kan hända. Hästar är livslevande djur och de har sina dagar och idéer. De kan få för sig vad som helst, blir de rädda hoppar de till eller vill de hoppa på dig så gör de det. 
Även om hästar är farliga ibland så är de fantastiska individer, är du ledsen så finns alltid din fyrbenta vän där för dig. Även om de inte säger något som tröst så finns de där för dig om du behöver prata av dig eller bara sitta där i tysthet medan hästen puttar lite uppmuntrande på din arm medan du kollar in i deras stora fina ögon.
 
Som sagt, spännande. Känslan när du hoppar över ett hinder och känner hur samspelta du och din häst är. Eller när ni genomför ett perfekt program inom dressyr eller Reining. Eller varför inte känslan då du och din häst flyger fram på en äng i full galopp medan dina ögon tåras av all vind som blåser i ansiktet. Visst, det kan vara fruktansvärt jobbigt på vintern att gå ut till stallet i snöovädret och rida eller mocka åt hästen när du hellre hade haft en filmkväll med dina vänner. Men även om det är jobbigt då och då är det värt det tusen gånger om. För du älskar hästlivet något så otroligt mycket fast det har sina ups and downs. Jag har missat massor med tid med vännerna pågrund av hästen men visa vänner kommer och går, de riktiga vännerna stannar kvar och förstår att du måste ge en stor del av din tid till hästen.
 
Jag valde ridning framför någon annan sport för att man lär sig ta ansvar, du kan inte bara ställa in hästen i garaget för att vänta på bättre dagar. Man skapar en relation till en varelse som har känslor och som älskar dig för vad du är, som hälsar dig välkommen på morgonen med en dov gnäggning och blåser varm luft i dit ansikte. Känslan som jag nämnde innan när du galopperar ikapp med vinden på en sommaräng med hästen du älskar till månen fram och tillbaka tusen gånger. 
Ridning är inte bara en sport, det är en livstil. En livstil som man älskar så mycket att det gör ont i hjärtat!
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0