Vad tycker och tänker jag om western?

Innerst inne, så gillar nog alla western på ett eller annat sätt. Både pojkar och flickor, killar och tjejer, män och kvinnor.
 
Jag har ända sen barnsben åkt till High Chaparall varje sommar med min familj när westerntävlingarna håller hus där. Det är så spännande att kolla på när det går i rasande fart på barrel racingen eller teamworket i lagen på tex team sorting eller cutting. Men framför allt, hur sammansvetsade ryttarna är med sina underbara hästar i olika färger, former och raser.
 
Idag var jag ju som sagt borta hos Jossan med Solvind, hon lärde mig och Solvind lite av grunderna i westernridning. Men hon kollade även hur sadeln satt på Solvind. Hon tyckte den satt bra så jag ska behålla sadeln. Det är jag verkligen glad för, den är så fin! Men så är den ju så otroligt skön att rida i.
 
När man såg Jossan och Rima tillsammans så såg man hur sammansvetsade de verkligen är, Rima lyssnade på minsta lilla signal från Jossan. Det coolaste är att Rima bara är 4 år! Hur insane är inte det?
 
Jag har alltid velat bli westernryttare någonstans där inne. Det är en så otroligt cool sport på alla sätt och vis. Det är så.... naturligt på något vis. Okej, inget vi gör med våra hästar är naturligt egentligen. Men man får känslan "Frihet" när man rider western. Kontakten med sin häst, hur hästen har huvudet osv.
Det är svårt att sätta ord på vad jag egentligen tycker om western. 
 
Många tycker western är en "lat" sport, man bara lallar runt på långa tyglar i en förstor sadel och får inte hästen i rätt form osv osv. Men oj vad de har fel, det är svårt när man inte kan det. Det märkte jag som har ridit engelskt i flera år. Hur svårt det är med alla remmar, men framförallt att det känns ovanligt att rida med långa tyglar och att hästen ska huvudet så lågt som möjligt men ändå trampa under sig. 
Ändå tycker jag om det så galet mycket! Ja, som sagt det är svårt att beskriva med ord. Det måste upplevas, helt klart!
Jag äger inte bilderna, de är tagna från Google.com!
 


Kommentarer
Jonna och Sofia

Hej vi har veckans blogg på våran blogg länk till inlägget: http://jaso.blogg.se/2013/january/veckans-blogg.html#comment

Var gärna med.

//Jaso

2013-01-05 @ 20:45:11
URL: http://Jaso.blogg.se
Daniela

söt blogg! Allt bra?:) Eller bloglovin byte?

2013-01-05 @ 21:29:11
URL: http://riddez.blogg.se
Felicia

Jag tycker western verkar sjukt kul, och jag skulle gärna prova på det! :D

2013-01-05 @ 21:31:56
URL: http://bunnys.blogg.se/
Sara

Fin blogg! bloglovinbyte? :D

2013-01-05 @ 22:58:09
URL: http://saraaemelies.blogg.se
Emma

Om du gillar team sorting så anordnar Tommy Arvidsson en clinic med just team sorting (och roping då) utanför falköping i februari! :) Det finns helt nybörjare som kommer å lär sig, och även hästar som aldrig sett kor innan. Det är verkligen super, super skoj! (har varit med på båda helgerna han haft clinic i det, på hans hästar)

2013-01-06 @ 00:02:08


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0