Dagens Ridapss: Western och uteritt 14/3 2013

 
Idag kom jag ut i stallet vid 11, vilket är väldigt ovanligt för mig. Men jag bestämde mig för att rida även om Solvind var lite små bråkig i stallet.
 
När jag kom ner i paddocken började jag longera henne först för att kolla så att hon hade koll på mig och lyssnade på mina signaler. Jag tyckte det gick riktigt bra. 
 
När jag kände mig redo satt jag upp och skrittade lite, eftersom jag hade longerat henne i skritt först
var hon redan lite uppvärmd men jag ville skritta henne uppsuttet för att få henne lyhörd och för att jag inte ville trava direkt. 
 
Hon var riktigt duktig idag, hon var mjuk och trevlig att rida. I westernridningen ska dom gå i form med lösa tyglar med sänkt huvud. Jag behövde knappt göra något för att hon skulle gå med huvudet där jag ville ha det, samtidigt som hon trampade under sig riktigt.
Jag testade även att rida så i trav också, även det gick bra. Det var nästan så att hon gick bättre i trav än skritt. Men så är det nästan alltid för henne. När jag red i vänster så ställde hon sig lite på tvären och försökte kämpa imot, men efter en stund blev hon lika fin där.
 
Eftersom vi är nybörjare så lämnar vi galoppen ett tag eftersom jag vill att det ska funka bra i skritt och trav först. Fast lite galopperade jag idag, dock inte på samma sätt som i de andra gångarterna. Vi galopperade mellan kortsidorna för att vi ska lära oss slidestop, Jossan visade mig att man kunde göra så för att lära sig hästarna slide stop på de viset eftersom man tvingar dom att tvärstanna precis framför staketet-
 
Jag skrittade även ut med mamma, och Solvind skötte sig utmärkt.
 
Dagens ridpass gick jätte bra tyckte jag. Jätte nöjd över mig själv och Solvind. Självklart även mamma som gjorde oss sällskap på en skrittur. Dock gick hon brevid. Men ändå.
 
Jag har inget planerat inför imorgon, de får vi se imon. Om jag har lust att rida imon kanske det blir dressyr eller markarbete med upphöjda bommar.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0