Skötare eller inte skötare?

Jag fick en fråga för ett tag sedan av en person. "Varför har du ingen skötare på Solvind?" 
Jag vill bara att ni ska ha klart för er att jag INTE har något emot skötare!
 
Så, varför har jag ingen skötare på Solvind?
Solvind är inte den lättaste hästen att ha och göra med alla gånger. Det har tagit lite mer än två år att hitta alla knappar på henne och försökt att fatta vad som pågår i hennes huvud.
Ibland kan hon bli upprörd och osäker när andra personer som hon inte känner rider henne.
Självklart lär hon ju känna skötaren efter ett tag, men det kan ta ett tag. 
Ibland kan hon försöka slita sig från mamma som kännt henne ungefär lika länge som jag.
 
Visst, det hade varit jätte skönt att ha en skötare till Solvind så att jag har en stallfri dag.
Men jag har lärt henne en massa saker, som tillexempel att vänta tills jag säger varsågod när hon ska få sin mat vid fodring. Det tog väldigt lång tid att lära henne det för att hon är trotsig som satan.
Har jag en skötare som låter henne äta utan att vänta på tillåtelse eller något sådant så kommer Solvind bete sig som en trotsig 5 åring igen.
 
Eller om den tjejen eller killen ska försöka lära henne något och så kanske jag gör på ett helt annat sätt så blir det kaos i stackars Solvinds huvud.
 
Nu säger jag inte att ALLA gör det, men det finns många som behandlar sin medryttarhäst som skit och jag har hört att det finns vissa som stjäl saker från stallen där dom rider.
 
Självklart ska man ha skötare till sina hästar eller ponnys om man känner att det känns bra. 
Men till just MIN häst så föredrar jag att avstå från det eftersom jag vet hur Solvind är och jag tror det skulle uppstå problem för mig,Solvind och den tjejen/killen som skulle ridit henne.
 
Man får tycka vad man vill, Vi bor ju ändå i ett fritt land, Right?
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0