Hur ofta ska man tävla?

Ett ämne inom hästvärlden är hur ofta man ska tävla sin häst.
Många tävlar ibland 3 av 4 helger i månaden medan vissa kanske bara tävlar 1-2 tävlingar under 1 månad. Jag till exempel tävlar väldigt sällan men det beror mycket på att jag inte har pengar till att tävla så ofta, men även att mamma och pappa inte har tid på helgerna att tillbringa en hel dag på tävling nästan varje helg, de har ju massa andra saker de vill eller behöver göra.
 
Jag tycker att man inte ska tävla varje helg i månaden, utan 2-3 helger kanske räcker och så får hästen ta det lugnt hemma ena helgen. Men det beror mycket på vad man tävlar i, vad för klass, vilket skick hästen är i osv. Vi säger att man tävlar i hoppning och kanske hoppar 80-90 cm, sin häst är i ett bra skick och den tycker det är roligt att tävla, såklart ska ju även ryttaren tycka det är roligt.
 Självklart ska man tävla då, men jag tycker att det kanske räcker med 2-3 tävlingar i månaden.
Men det är upp till var och en, det beror även mycket vilken nivå man tävlar på.
 
Förhoppningsvis har man tillräckligt med vett i skallen att om man märker att hästen/ponnyn inte klarar av det eller inte vill tävla så ska man ta en paus eller något liknande. 
Man ska ju inte tävla så att djuret tar skada av det.
 
Vad är ERA åsikter om detta ämne?
 
Gamla tanten Zelda <3 Saknar henne så att det gör ont<3
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0