Min Hopprädsla

Att vara hopprädd hindrar mig från att komma långt inom ridsporten. När hinder är högre än 70 cm får jag ont i magen och blir yr. Men ändå utsätter jag mig för det. Om man ska hoppa lokalt med häst är den lägsta höjden 80-90 cm så det kommer uppstå stora problem med mig i vår när det är dags för mig att tävla lokalt.
 
Jag tror att min hopprädsla kom när jag hade Zelda eftersom hon hoppade så konstigt och jag hoppade 60 som högst så är jag inte van att hoppa högre än så. Men också pågrund av att jag ramlat av och slagit mig mycket när jag hoppat med olika hästar. Jag vet mycket väl att Solvind kan hoppa upp till 120 cm med rätt ryttare men jag är inte den ryttaren. 
Det är ofta jag gråter pågrund av att det känns som om jag förstör för Solvind, hon älskar att hoppa och hon vill gärna hoppa höga höjder. Det märks när hon hoppar för hon är högt över många gånger.
 
Det som gör mig så frustrerad är att hur mycket jag än hoppar höga höjder så försvinner inte rädslan.
Många gånger drömmer jag om när jag hoppar med Solvind på ett hinder som ligger på 1m när hon vägrar och jag ramlar av samtidigt som jag får Solvind på mig. Det är alltid då jag vaknar och är rädd och ibland även gråter.
 
Ofta tvingar jag mig för att hoppa 80 och ibland 90cm för jag vet att Solvind tycker det är roligt och hon blir glad av det. Men så förstör jag för henne i vilket fall eftersom jag spänner mig och tvekar när jag rider mot hindret så jag står mellan 2 val. Antingen hoppa högre höjder och vara rädd eller hoppa 70-80 resten av mitt liv för att jag är rädd och då vet jag så väl att Solvind tycker det blir tråkigt i längden.
 
Ibland får jag för mig att sälja henne bara för att jag inte vill förstöra för henne. Men ändå vill jag inte förlora min ögonsten. Jag har alltid älskat hoppning men jag är rädd för det. Visst, jag kan skola om mig och Solvind till en annan gren men vilken? Dressyr tycker varken jag eller Solvind om. Western hade varit roligt men om jag ska testa på det på henne vill jag ju ha riktigt utrustning och det är svårt att få tag på och låna av någon.
 
I'm Not Afraid, Or Am I?
 
När vi nästan gick omkull på AW i somras. Hemsk upplevelse...



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0