Disciplin för hästar är viktigt!

En sak som jag tycker är sjukt viktigt inom hanteringen med hästar är att dom ska vara uppfostrade. 
De ska stanna när man säger till dom att stanna och gå när man säger till. De ska även kunna stå stilla och vänta. Men de ska även ha respekt för oss människor, självklart ska även vi respektera dom.
 
Jag har kämpat jätte hårt med sånt med Solvind. I början sprang hon på mig flera gånger per dag. 
Men efter 2 år så är hon som en helt annan häst. Hon väntar tills jag säger varsågod när hon ska fodras. Men också att hon ska hålla avstånd när vi går till och från hagen. Hon stannar när jag säger till henne att stanna. Vilket är jätte skönt, i början var hon farlig. Hon kunde gå harmoniskt bredvid mig och nästa stund kunde hon bita mig i ryggen och sen sticka.
 
Har man en häst som är ouppfostrad blir vardagen väldigt svår. Det funkar inte att ha en häst som springer på en eller kanske bits. Man måste ha kontroll på hästen och den ska lyda den. 
Att ha respekt för en häst är också en sak man måste ha. Det är stora och tunga djur. Men de har känslor som oss, därför ska man också ta hänsyn till dom. 
 
Vad är eran åsikt om detta?
 
 
 
 
 


Kommentarer
Anonym

Hejhej!
Jag tycker att man alltid ska tänka på hästen först! Innan man tar beslut att T.ex börja tävla/ gå upp en klass. Att den mår bra och är redo. Aldrig stressa. För man måste ta hand om de. Älskar man sin häst så gå den vägen som är bäst för hästen. Även om det inte var dit personen ville. Sen att den ska vara uppfostrad är SJÄLVKLART! Det är "A och O" för att "gå vidare"
Kram

Svar: Det du sa om att man ska vänta med att tävla. Det har du 100% rätt i. Jag väntade jätte länge med att tävla första gången med Solvind för jag tyckte inte VI verkade redo som ett team. Men också att hon inte var tillräckligt uppfostrad.
Kul att få lite feedback! Tack ska du ha!
Emma

2012-12-16 @ 17:48:40


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0